07.01.2019

Autodiscover causes Outlook to hang on start for at least 30sec

try this reg key (this is valid for office365, office 2016 click-to-run and office 2019)

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\office\16.0\outlook\autodiscover]
"DisableAutodiscoverV2Service"=dword:00000001

or

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\office\16.0\outlook\autodiscover]
"DisableAutodiscoverV2Service"=dword:00000001

 

starting with version 1710 Build 16.0.8625.2121 Microsoft introduced a new autodiscover feature which always asks https://outlook.office365.com for the exchange server information.
the response is a http 302 redirect to https://autodiscover.yourdomain/autodiscover/autodiscover.json?...."

if there is a dns entry autodiscover.yourdomain, outlook tries to connect on port 443. But if nothing is listening on this port outlook waits for a timeout which is 20sek after that timeout the normal autodiscovery kicks in 

if you only use the http redirect autodiscover feature this is a problem because nothing should listen on autodiscover.youdomain port 443 because if the ssl cert doesn't match you get a certifacte warning

starting with version 1810 Build 16.0.11001.20074 Microsoft introduced a new registry key to disable this new autodiscover behavior:

DisableAutodiscoverV2Service"=dword:00000001

I use the following reg keys because i only need active directory and http redirect for autodiscover:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\office\16.0\outlook\autodiscover]
"excludelastknowngoodurl"=dword:00000000
"excludescplookup"=dword:00000000
"excludehttpsrootdomain"=dword:00000001
"excludehttpsautodiscoverdomain"=dword:00000001
"excludehttpredirect"=dword:00000000
"excludesrvrecord"=dword:00000001
"excludeexplicito365endpoint"=dword:00000001
"DisableAutodiscoverV2Service"=dword:00000001

 

here is a good kb entry for autodiscover but it does not mention the disableautodiscoverv2service reg key
https://support.microsoft.com/en-us/help/3211279/outlook-2016-implementation-of-autodiscover

Kategorie: Windows, Exchange


20.09.2012

Exchange Mailboxgrößen auslesen

Leider gibt es beim Exchange Server seit der Version 2007 keine Möglichkeit mehr die Mailboxgröße via Gui für alle User anzuzeigen. Abhilfe schafft hier der Weg über die Exchange Management Shell.

Als erstes müssen wir mit

Get-MailboxDatabase

die vorhanden Mailbox Datenbanken abfragen.

Exchange get-mailboxdatabase

Danach kann man mittels:

Get-MailboxDatabase 'Mailbox Database' | Get-MailboxStatistics | Sort totalitemsize -desc | ft displayname, totalitemsize, itemcount

Exchange Mailbox Größe auslesen

die Mailboxgrößen aller User für die Datenbank abfragen.

Wenn man nun noch die Formatierung anpassen möchte und zB die Mailboxgröße in Mb anzeigen will dann ist folgendes notwendig.

Get-MailboxDatabase 'Mailbox Database' | Get-MailboxStatistics | Sort totalitemsize -desc | ft displayname, @{label='TotalItemsize(Mb)';expression={$_.totalitemsize.value.tomb()}}, itemcount

Exchange Mailbox Größe auslesen in Mb

Wie man sieht ist die Exchange Management Shell sehr hilfreich wenn man sich ein bisschen eingearbeitet hat.

Kategorie: Windows, Exchange


 
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